Lhisas blogg

Jag bor i en förort norr om Stockholm. Jag har 3 barn och älskar att träna.

Resan igår

Kategori: Allmänt

Igår tog vi tåget på morgonen till Centralen för att sedan ta benen till Stadshuskajen för vidare färd mot Mariefred med båt.
Vädret var så perfekt. Båtresan på 3.5 timmar gick väldigt fort. Emil var i stort sett livrädd den första halvtimmen.
Först satt vi o vänta i 20 minuter innan båten skulle gå och Emil frågade hela tiden om en sån båt kunde ramla. Och om den ramlade vad ska man göra då. Var finns flytvästarna och tusen andra frågor. När vi sen backade ut från kajen var han så rädd, stackarn, så han skakade. Men efter att vi åkt i ca 10min bara så lugnade han ner sig och sen var det fullt ös. Han är inne i en fråga-varför-period just nu så man kan bli mer än lovligt galen på alla
frågor. Men...samtidigt måste de ju lära sig ett och annat också :) . Framme i Mariefred sken solen med sina 34 grader rakt i huvvet på oss. Det första vi gjorde var då förstås att leta rätt på ett glass-ställe. Sen vandrade vi runt lite i den pittoreska lilla staden. Tittade lite på ångtåget och var in i kyrkan en sväng. Just det... vi gick ett varv runt slottet också o tittade på fängelsehålorna. Sen var det dags för picknicken. Det bästa med hela resan, tycker jag :-). Jag kommer ihåg när jag hade picknick med familjen när jag var barn. Jag älskade det...och gör det således fortfarande.
Vi satt och tog det lugnt o tänkte att vi kanske lika gärna kan sätta oss vid båten o vänta innan avfärden hem. När vi kom fram till båten var det massor av folk som redan satt på. Så vi gick också ombord för att vara säkra på att få en sittplats tänkte vi. Undrar varför alla var där så tidigt?? När vi tänkte att nu är det 20 min kvar innan båten går så tjöt backtutan...ojdå, vi hade missat avgångstiden med plus 20min. Tur att vi gick dit tidigare än vad vi tänkt ändå, det blev ju alldeles lagom. Trötta och belåtna kom vi så hem.
 
Kommentera inlägget här: